Kraniosakrální
osteopatie

Objevte léčivou sílu Vaší vnitřní moudrosti.

O co v této metodě jde?

Kraniosakrální osteopatie (cranio – lebka, sacrum – kost křížová) je forma neinvazivní celostní terapie, která využívá jemné vyvíjení tlaku na určitých částech těla, čímž napomáhá autoregulačním mechanismům celého těla.

Kraniosakrální terapii lze použít pro lidi všech věkových skupin (novorozenci, batolata, senioři, těžce zdravotně handicapovaní lidé).

Postup a technika

Terapeut svým hmatem vyšetřuje pohyblivost kraniosakrálního systému, do kterého zahrnujeme lebku, intrakraniální a spinální systém, mozkomišní mok, celý páteřní kanál, včetně kosti křížové. Dotek terapeuta nepřesahuje tlak 5 gramů, což je přibližně váha dvacetikoruny. Pokud zjistí omezení pohyblivosti, které zabraňují přirozenému fungovaní systému, velice citlivě organismus usměrní. Když přijedete na schůzku, terapeut se vás zeptá na vaše příznaky a anamnézu. Během léčby obvykle zůstanete oblečení, proto si na schůzku noste pohodlné oblečení. Vaše sezení bude trvat asi hodinu a půl a pravděpodobně začnete tím, že si lehnete na záda na masážní stůl. Terapeut může začít u vaší hlavy, nohou nebo blízko středu těla. Postupně se vás bude dotýkat na nohou, hlavě nebo křížové kosti, aby poslouchal jejich jemné rytmy. Pokud zjistí, že je to nutné, může vás jemně stlačit nebo přemístit, aby normalizovali tok mozkomíšních tekutin. Během léčby někteří lidé pociťují různé pocity. Mohou zahrnovat: pocit hluboké relaxace, usínání, vyvstanutí vzpomínek z celého života, vidění barev, pocit „mravenčení“ (znecitlivění), pocit tepla nebo chladu.

Celá metoda je založena na myšlence, že jemnou manipulací s kostmi lebky, páteře a pánve lze normalizovat tok mozkomíšního moku v centrálním nervovém systému. Tím se odstraní „blokády“ z normálního toku, což zvyšuje schopnost těla léčit se. Celková práce s kostmi, fasciemi a tkáněmi může obnovit kraniosakrální pohyblivost, to má za následek snížení bolesti, uvolnění emočního i fyzického stresu a napětí. Výsledkem může být léčba řady stavů, zdravotních problémů, fyzické i psychické bolesti: migrény a bolesti hlavy, horečka, chřipka, astma, zácpa, syndrom dráždivého tračníku, narušené spánkové cykly a nespavost, skolióza, infekce dutin, bolest krku, fibromyalgie, autismus, lehké mozkové dysfunkce, opakované ušní infekce nebo kolika u kojenců, zotavení z traumatu, včetně traumatu z krční páteře, poruchy nálady jako úzkost nebo deprese, rakovina, neplodnost. Kraniosakrální osteopatie může poskytnout úlevu už po prvním sezení. Dle zdravotního stavu a diagnózy se doporučuje 3-10 sezení, vše je ovšem individuální. Počet návštěv prodiskutujte se svým terapeutem. Doporučuje se i jako prevence a posílení imunity u zdravých jedinců.

Vedlejší účinky

Nejběžnějším vedlejším účinkem kraniální sakrální terapie je mírné nepohodlí po léčbě. Toto je často dočasné a zmizí do 24 hodin.

Pro koho není vhodná?

Existují diagnózy, u kterých se terapie nedoporučuje. Patří mezi ně lidé, kteří mají: závažné poruchy krvácení, diagnostikované aneuryzma, historie nedávných traumatických poranění hlavy, která mohou zahrnovat lebeční krvácení nebo zlomeniny lebky.

Fyzioterapie, Markéta Kutějová

V praxi se kromě kraniosakrální osteopatie zaměřuji také na:

• Akutní či chronická onemocnění pohybového aparátu - široké spektrum pohybových potíží, bolesti hlavy, migrény, bolesti krční, hrudní či bederní páteře, ústřely, potíže v oblasti rameních kloubů - "zmrzlé rameno", tenisový loket, bolesti zápěstí, bolesti kyčlí, kolen, revmatické choroby apod.
  • Neurologická onemocnění spojená s omezením funkce pohybového aparátu - CMP (centrální mozková příhoda), roztroušená skleróza, obrny lícního nervu, parézy periferních nervů apod.
  • Pooperační a poúrazové stavy - akutní i chronické
  • Poranění kostně svalového aparátu (zlomeniny, výrony apod.)
  • Vadné držení těla, skoliózy a skoliotické držení
  • Konzultace, poradenství a ergonomie práce a pracovního prostředí, prevence bolestí zad a kloubů
  • Močová inkontinence
  • Kineziotejping